Lempeä tyyneys Mindfulness & Flowjooga -workshopin päätteeksi

Pidin uudella pienellä joogastudiolla Lauttasaaressa Flowjooga & Mindfulness -workshopin syyskuussa, jossa yhdistettiin tunnetietoisuusharjoitteita, mindfulness-harjoitusta sekä joogan asanatekniikkaa. Workshopiin mukaan oli tullut joukko aivan ihastuttavia naisia.

Toiveenani on tuottaa osallistujille loppua kohden lempeän tyyni olo. Joskus joku osallistuja on sanonut, että tunne on kuin leijuisi linnunmaidossa, joka on pehmeän ja lempeän erilaista sekoitusta. Tavoitteena on luoda sellainen olotila, jossa kokee kehollisesti eräänlaista pysähtyneisyyttä, täydellistä harmoniaa itsensä kanssa. Mieli on workshopin jälkeen tyyni ja kokee elävänsä kehossaan. Luon osallistujille eräänlaisen matkan tutkien tunnetiloja omassa kehossa. Siitä miten mieli arvottaa kaikkea jatkuvasti ja koittaa kiirehtiä. Samalla pohtien miten tulisin kehotietoisemmaksi, miten pääsisin kosketuksiin omassa kehossa oleviin erilaisiin taakkoihin ja päästämään niistä irti. 

Teimme asanatekniikkaan keskittymisen jälkeen tunnetietoisuusharjoituksen, missä siirryimme negatiivisesta (ahdistus/aggressio/ärtyneisyys/painostus) tunnekokemuksesta positiiviseen tunnekokemukseen (ilo/rakkaus/lempeys). Hahmotimme tällä tavoin, miten tunne vaikuttaa kehollisesti ja missä kohtaa kehoa tunne asuu. Lyhyt mindfulnessharjoitus, jossa keskitymme tunnekokemuksen tuottamiseen. 

Normaaliarjessa ei tule pysähdyttyä tunteiden äärelle tunnustelemaan miltä jokin asia minusta oikeasti tuntuu ja mitä se tarkoittaa. Moni saattaa elää jatkuvan pienen ahdistuksen/stressin kanssa, eikä etsi ratkaisua tunnetilaan, koska ajattelee että se kuuluu normaalielämään. Hetkellisesti voi joskus joutua elämään ahdistuksen/stressin kanssa, mutta tunne uuvuttaa lopulta. 

Jatkuva ahdistus/stressi vaikuttaa lopulta omaan toimintakykyyn. Hidastuu, muisti alkaa pätkiä ja elämästä tulee sotkua. Ei kykene tekemään ratkaisuja, koska päättelykyky ja keskittyminen herpaantuu. Tuntuu, että vaan suorittaa päivästä toiseen, eikä missään tunnu olevan järkeä. Tärkeää on armollisuus itseä kohtaan. Anteeksianto, rakkaudellisuus ja myötätunto. Lempeys, jota koitan tuoda esille workshopeissa sekä tunneilla. 

Haluan auttaa tavoittamaan tätä tunnetilaa, koska se ohjaa lopulta itsensä johtamisessa voimaan kokonaisvaltaisesti paremmin.  

Joogaharjoitus on hitaasti eteenpäin soljuva slow flow, joka vaatii jonkin verran lihaskuntoa. Harjoitus on lempeän dynaaminen, joka nostattaa pientä hikeä ja punan poskille. Seisahdutaan erilaisissa asanoissa tunnustelemaan kehoa sekä mieltä. Mielellä on jatkuva halu siirtyä nopeasti eteenpäin, seuraavaan ja siitä seuraavaan, mutta tässä harjoituksessa annamme kiireettömyydelle tilaa. Lisäksi lihasten ilmoittaessa väsymisestä, mieli haluaa nopeasti siirtyä pois. Keho on kuitenkin tehty kestämään, joten hengitämme erilaisten ajatusten läpi. Kun uskaltaa luottaa kehoonsa, se antaa mahdollisuuden. Kun joogaa harjoittaa aktiivisesti, keho vahvistuu ja avautuu. Samalla mieli oppii kiireettömyyden taidon. 

Joogaharjoitus tehdään tunnetietoisuusharjoitusten jälkeen. Tällöin pääsee kosketuksiin vähän toisella tavalla hyvänolon hormoneihin, pääsee käsiksi fyysisyyden tuottamaan nautinnollisuuteen. Keho tuottaa hyvää oloa hieman eri tavalla. Tulee pehmeä olo. Ehkä se leijaileva. Lopuksi päätän workshopin noin 25-30min kehomeditaatioharjoitukseen, joka maadoittaa ja tuo lopullisen tyyneyden. Tunnetietoisuusharjoitus auttaa ymmärtämään miten mieli vaikuttaa kehossa, joogaharjoitus kohottaa mielialaa ja tuntee samanaikaisesti energisyyttä ja pehmeyttä. Lopulta kehomeditaatio rauhoittaa läsnäoloon. Olo on lempeän pehmeä ja tyyni. On kokenut kehonsa kokonaan.